Ahad, 16 Januari 2011

Politik Negara Insan

Anda berada di dalam kerajaan diri.Pemerintahnya hati, penasihatnya akal dan rakyatnya anggota tubuh.Jika baik pemerintah maka baiklah rakyatnya.Begitulah kata ahli cerdik-pandai kejiwaan manusia di dalam kitab-kitab mereka.

Tersebutlah alkisah, sebuah negara yang bernama Insan.Parti yang memerintahnya Hawa Nafsu.Tugasnya menyebarkan fitnah dan propaganda.Mengajak rakyat-rakyat dalam kerajaan diri supaya lawan perintah Tuhan dan patuh pada kepimpinan tertinggi mereka, Syaitan.

"Tidur dululah...nanti kamu solat.Sejuk ni, menggigil kamu nanti bila ambil wudhu,"kata Presiden Parti Hawa Nafsu .

"Tak payah dengar sangatlah kata pak lebai tu.Dia pun bukan baik sangat...cakap tak serupa bikin,"sampuk timbalannya yang baru menerima sampul duit dari tauke Facebook.
"Chatting adalah salah satu cara untuk menguatkan ukhuwwah antara lelaki dan wanita dalam negara ini.Bertanya khabar antara kita, lelaki dan wanita, itupun salah ke?"kempen Ketua Wanita Parti Hawa Nafsu baru-baru ini sempena merasmikan Gempur Wilayah Ilmiah.

Parti Hawa Nafsu selalu menganjurkan konsert-konsert hiburan, video-video game dan tabung derma pada Marlboro, Salem dan Gudang Garam.Ramai juga yang mengikutnya.Ustaz-ustaz pun tidak terkecuali...

Didermanya dengan sepenuh keikhlasan di dalam hati, tangan kiri tak tahu apa yang diberi tangan kanan... 

Malangnya, penasihat parti Hawa Nafsu ini selalu merujuk kepada Perlembagaan Mangga.Selain itu, kitab-kitab karangan Justin Timberlake, Justin Bieber dan Avril Lavigne menjadi sumber rujukan utama baginya.Ceramah-ceramah mereka juga disiarkan di Saluran Tembaga TV25%.

Nun jauh disana ada sebuah parti namanya Iman.Pembangkang tegar bagi pemerintahan parti Hawa Nafsu.Ahlinya sedikit sekali tapi jiwa mereka besar.Mereka ingin memerintah Negara Insan dengan Al Quran dan Sunnah Nabi Muhammad SAW.Mereka juga menggagaskan Kepimpinan Warak.

Parti Iman programnya seronok juga.Solat di awal waktu, berjemaah bagi yang mampu, bercakap dengan sopan dan rajin-rajin belajar.Hujung tahun lepas dijalankan karnival Jalan-Jalan Cari Pahala.Tapi sayangnya, yang mengikut program ni sedikit sekali.Maklumlah, dana parti Iman ni terhad dan sah diperlakukan di akhirat sahaja.

Walaupun yang mengikutnya sedikit tetapi kehidupan penyokong parti ini sangat memikat.Wajah mereka bersinar umpama bulan purnama di tengah malam, tangan mereka ringan sekali untuk membantu orang yang kesusahan, kaki mereka dimudahkan Allah SWT untuk ke tempat-tempat taat walaupun usia mereka sudah terlampau tua.

Hati mereka tenang dan nyaman sekali.Sukar digambarkan tetapi ingin sahaja mereka berkongsi kenikmatan ini dengan puak-puak Parti Hawa Nafsu.Malangnya, penyokong-penyokong parti Hawa Nafsu tetap istiqamah dengan kepimpinan mereka...maklumlah program Counter Strike masih terkesan di hati sebahagian rakyat.

Baru-baru ini ada khabar angin bahawa ramai penyokong Hawa Nafsu beralih arah.Mereka sudah hilang kepercayaan dengan Presiden Parti Hawa Nafsu.Rakyat mula sedar yang kempen derma kepada Salem, Marlboro dan Gudang Garam adalah omongan belaka.Kebanyakan yang menjadi penderma menghidap sakit jantung.Ramai yang mati terkejut.Nau'zubillah...

Rakyat juga kian muak dengan konsert-konsert lagu lagho.Mereka dah beralih arah kepada zikir-zikir dan ayat-ayat Al-Quran.Antara yang mendapat tempat Syeikh Misyari Rasyid Al-Afasy, Syeikh Abdul Rahman Sudais dan Saad Said Al Ghamidi.

Dalam masa yang sama ada ahli wakil rakyat Parti Hawa Nafsu yang lompat parti.Makin meranalah Presidennya.Kulit muka yang tegang menjadi kendur, rambut yang hitam, berubah putih dan lebih menyedihkan botak licin di tengah.

Dalam masa yang sama, Parti Iman semakin mendapat tempat di hati rakyat.Kempen mereka selama ini tidak sia-sia.Sekarang ia sudah berdarah daging di hati kaum Lidah, Tangan, Mata dan Telinga.Jawatan Hati (pemerintah) dan Otak ( penasihat kerajaan) akan diisi oleh kepimpinan Parti Iman sekiranya diizinkan, insyaALLAH.Baru-baru ini wakil kaum Tangan dan Mata menandatangani Perjanjian Katakan Tak Nak kepada Buang Masa.

Sampai masanya...

Semboyan pilihanraya pun bergema.Seperti yang diramalkan Parti Iman menang majoriti besar dengan 3/4 kerusi.Hari pertama kemenangan, Presiden Parti Iman mengumumkan Dasar Pandang Generasi Salaf.Wawasan Sejengkal yang digagaskan di zaman pemerintahan Hawa Nafsu diubah kepada Wawasan Akhirat.
Program yang dicadangkan 100 hari menjadi program sepanjang hayat kerana menerima feedback yang diluar jangkaan oleh rakyat.

Parti Hawa Nafsu terpaksa menelan hakikat tersebut dengan penuh kepahitan.Kepimpinan tertinggi mereka, Syaitan melarikan diri entah ke mana.Ada laporan berita menyatakan dia sedang mengatur strategi baru di negara jiran melalui Jaringan Buka Aurat.

Ternyata pilihan rakyat negara Insan tepat.Kepimpinan Warak semakin diterima oleh semua kaum di negara tersebut.Perlembagaan Kerajaan Insan ditegakkan dengan Al-Quran dan As-Sunnah.Iman Maju Rakyat Sejahtera.

5 ulasan:

  1. kalau ada button 'like', dah lama ak tekan..

    BalasPadam
  2. terima kasih...tp ayt ang tu mcm aq knai:)

    BalasPadam
  3. Arif, syukran dan amat menarik..setiap orang adalah Khalifah, pling tidak untuk dirinya..(ana link kn ke fb group(Just n Yarmouk 1st year)..xpe yep

    BalasPadam
  4. Silakan...semoga sama2 mndpt mnfaat, insyaALLAH

    BalasPadam
  5. Ana pun nak promote.. wa.. fikiran kita lebih kurang ya.. Ana baru fikir nak buat post yang lebih kurang sama.. Nampaknya anta mendahului (agaknya sebab imtihan enta habis awal hehe.. alasan).. Kalau Encik Hawa Nafsu dah bertakhta menjadi Presiden, apakata buat revolusi cam Mesir? Hehe..

    BalasPadam