Khamis, 6 Januari 2011

Art of War

Saya meminati falsafah walaupun saya bukanlah ahli falsafah.Tidak dapat dinafikan, membaca buku-buku falsafah memenatkan otak.Sebahagian daripada perbincangannya menjurus kepada penggunaan istilah...
Namun begitu, tidak semua karya falsafah itu diawang-awangan.Sebahagiannya diterjemahkan manusia dalam medan kehidupan.Di sini saya  lampirkan sebahagian daripada ringkasan karya agung Tamadun China, Sun Tzu's Art of War.Karya ini telah diaplikasikan oleh masyarakat moden dalam bidang perniagaan.Semoga bermanfaat, insyaALLAH.


Bahagian Pertama
Seni perang sangat penting bagi negara. Ini menyangkut masalah hidup dan mati, pilih satu jalan, samaada menuju keselamatan atau kehancuran.

Kenalilah musuhmu, kenalilah diri sendiri. Maka anda mampu berjuang dalam 100 pertempuran tanpa risiko kalah. Kenali bumi, kenali langit, dan kemenanganmu akan menjadi lengkap.
Sang jeneral adalah pelindung negara. Ketika sang pelindung utuh, tentu negaranya kuat. Kalau sang pelindung cacat, tentu negaranya lemah.
Gunakanlah kekuatan normal untuk bertempur. Gunakan kekuatan luar biasa untuk meraih kemenangan.
Kemungkinan menang terletak pada serangan. Mereka yang menduduki medan pertempuran terlebih dahulu dan menantikan musuhnya akan memperoleh kemenangan.
Kepantasan adalah inti peperangan. Yang penting dalam perang adalah kemenangan yang cepat, bukan operasi militan berpanjangan.
Ketika sepuluh lawan satu, kepunglah. Ketika lima lawan satu, seranglah. Ketika dua lawan satu, bertempurlah. Ketika seimbang, pecah-belahkan. Ketika lebih sedikit, bertahanlah.Ketika tidak memadai, hindarilah.

Mengetahui cara menggunakan yang banyak dan yang sedikit adalah kemenangan. Atasan dan bawahan yang menginginkan hasrat yang sama adalah kemenangan.

Bahagian Kedua
Bersiap sedia dan menunggu musuh tidak bersedia adalah kemenangan.
Sang jeneral yang mampu dan sang raja yang tidak campur tangan adalah kemenangan.
Kemenangan itu dapat dikenal, tetapi tidak dapat dibuat.
Kondisi tidak mungkin kalah terdapat pada diri sendiri. Kondisi dapat ditakluki terdapat pada musuh. Demikianlah yang genius dapat menjadikan diri mereka tidak dapat dikalahkan.
Militan yang menang sudah menang terlebih dahulu, baru bertempur. Militan yang kalah, bertempur dahulu baru mencari kemenangan.
Melawan yang banyak sama seperti melawan yang sedikit. Itu hanya soal bentuk dan nama.

Kacau-bilau lahir dari keteraturan.Ke'pengecutan' lahir dari keberanian. Kelemahan lahir dari kekuatan.Keteraturan dan kacau-bilau adalah soal menghitung. Keberanian dan ke'pengecutan' adalah soal kerohanian.Kekuatan dan kelemahan adalah soal bentuk.
Seseorang yang mengambil posisi terlebih dahulu di medan pertempuran dan menantikan musuhnya, akan tenang. Seseorang yang lewat mengambil posisi di medan perang dan tergesa-gesa bertempur, ia harus bekerja keras. Demikianlah seorang yang genius  bertempur, memanggil lawannya dan bukan dipanggil oleh mereka.

Bahagian Ketiga
Untuk membuat musuh datang atas kemahuan sendiri, tawarkan mereka keuntungan. Untuk mencegah datangnya musuh, lukai mereka. Demikianlah seseorang dapat membuat musuh   bekerja keras sementara ia sendiri tenang dan membuat musuh kelaparan sementara ia sendiri kenyang.

Pantaslah dalam merancang strategi untuk membuat musuh takjub. Maka anda mampu merebut kota-kota musuh dan menggulingkan negaranya.


Untuk menempuh jarak seribu batu tanpa takut, tempuhlah jalan yang tidak berpenghuni.

Untuk menyerang sesebuah kawasan dan ingin merebutnya, seranglah di mana mereka tidak bertahan.Untuk bertahan dan pasti tetap teguh, bertahanlah di mana mereka pasti menyerang.

Demikianlah kalau seseorang genius menyerang, musuh tidak tahu di mana ia harus bertahan. Kalau seseorang genius bertahan, musuh tidak tahu di mana ia harus menyerang.

Jeneral yang bijak akan membentuk lawannya.Siapkan di bahagian depan, maka yang belakang lemah. Siapkan di bagian kiri, maka yang kanan lemah.Tidak ada yang lebih sulit daripada menyiapkan sebuah pasukan.

Sebuah pasukan tanpa kereta bagasi akan kalah. Tanpa gandum dan makanan juga akan kalah. Tanpa persedian sudah tentu kalah.
------------------------------------------------------------

#Sebahagian daripada isinya diedit oleh penulis untuk memudahkan pembacaan.

#Untuk lebih lanjut boleh lawati:  http://artofwars.wordpress.com/

#Mungkin boleh aplikasi dalam peperiksaan...:)

3 ulasan:

  1. Salam..ana ade 'matan' n 'syarah' buku art of war..jumpa kat city mall ari tuh..nnti kalu bertemu boleh la kita share yep

    BalasPadam
  2. Falsafah ini mmg amat luas diadaptasi dlm semua aspek :
    1- Menjadi panduan Nepoleon untuk membesarkan empayarnya..
    2- dirujuk oleh Luiz Felipe Scolari (coach Brazil n Portugal), jadi coach pertama menang 12 kali match Piala Dunia berturut2

    BalasPadam