Jumaat, 27 Mei 2011

Syeikh Mutawalli al-Sya'rawi

Syeikh Muhammad Mutawalli al-Sya’rawi dilahirkan pada 15 April 1911 di Daqadus, daerah Mit Ghamir, Negeri Daqaliyyah, Mesir. Beliau tamat menghafaz al-Quran ketika berusia 11 tahun. Pada tahun 1916, beliau telah memasuki Sekolah Rendah Zaqaziq dan berjaya memperolehi Sijil Sekolah Rendah pada tahun 1923 dan kemudiannya memasuki sekolah peringkat menengah. Beliau terkenal dengan seorang yang sukakan syair dan kesusasteraan Arab sehingga rakan-rakannya melantik beliau menjadi Ketua Persatuan Pelajar dan Ketua Persatuan Kesusasteraan di daerah Zaqaziq.

Syeikh Mutawalli menggambarkan kampungnya yang begitu indah dengan pemandangan, subur dengan tanaman hijau-hijauan di perlembahan Sungai. Nil. Nama penuhnya ialah Muhammad bin Mutawalli al-Sya’rawi al-Husaini yang nasab keturunan bapanya sampai kepada Imam Husain bin Ali k.w.
 
Satu peristiwa yang terpenting dalam hidupnya, yang merubah segala-galanya apabila keinginan bapanya untuk meminta beliau melanjutkan pelajaran ke al-Azhar di Kaherah sedangkan beliau hanya ingin tinggal bersama-sama saudaranya di kampung dan menjadi petani. Menurutnya, tidak ada bagi seorang kanak-kanak cita-cita atau keinginan tertentu. Baginya hanya apa yang ada di sekeliling iaitu untuk menjadi petani dan bekerja di situ. Tetapi keinginan ayahnya yang inginkan beliau belajar di Kolej al-Azhar apabila beliau telah tamat menghafaz al-Quran. Namun keinginan beliau untuk menjadi petani menjadikannya membuat berbagai helah agar tidak masuk ke Kolej al-Azhar.

Beliau telah memasukkan habuk tanah ke dalam matanya agar menjadi rabun dan ditolak semasa peperiksaan kesihatan. Namun helah ini tidak berjaya kerana kolej itu menerima orang buta. Helah kedua ialah gagap dan berbuat lupa ketika ujian hafalan al-Quran. Namun guru tersebut tetap menerimanya sebagai pelajar. Helah ketiga ialah meminta ayahnya membeli kitab-kitab yang besar dan mahal harganya di kedai dengan mengatakan ini adalah silibus kolej. Lalu dibeli oleh ayahnya. 

Apabila pulang ayahnya berkata : “ Wahai Amin (gelaran yang diberikan oleh ayahnya), janganlah kamu menyangka aku lupa bahawa semua buku-buku tersebut bukanlah silibus untuk kamu. Harga buku silibus kamu tidak sampai 37 Qurush sahaja. Tetapi wahai anakku, semoga Allah memanfaatkan kamu dengan buku-buku ini.”

Antara buku-buku karangannya :

1. Tafsir al-Sya’rawi
2. al-Isra’ wa al-Mi’raj
3. al-Islam wa al-Fikr al-Mu’asir (Islam dan Pemikiran Semasa )
4. al-Islam wa al-Mar’ah (Islam dan wanita)
5. al-Tariq ila Allah (Jalan Menuju Allah)
6. al-Fatawa
7. Mu’jizat al-Qur’an
8. Min Fayd al-Rahman (Dalam Limpahan al-Rahman)
9. al-Qada’ wa Qadar
10. al-Salat wa Arkan al-Islam.(Solat dan Rukun-Rukun Islam)
11. Nazarat fi al-Qur’an (Pandangan-Pandangan al-Quran)
12. Haza Huwa al-Islam (Inilah Islam)
13. al-Hayat wa al-Maut
14. Al-Taubat
15. al-zalim wa al-zalimun (Zalim dan orang-orang Zalim)
16. Sirah al-Nabawiyyah

Semoga Allah SWT merahmati beliau dan menempatkannya dalam kalangan hamba-hambaNYA yang soleh.

_____________________________________
*Tersenyum bila baca helah-helah Syeikh Sya'rawi...
*Panggilan ayahnya pada beliau 'Amin'...:)
*Tarikh lahir sama...15/4
*Saya peminat kitab-kitab Syeikh Sya'rawi semenjak di Maktab Mahmud Alor Star.
*Sumber: http://www.flickr.com/photos/22916529@N02/2200626482/
 

2 ulasan:

  1. err hehe...terketawa pulak baca post nih

    BalasPadam
  2. jom ketawa dlm iman...=)...Syeikh Sya'rawy rahimahullahu taala

    BalasPadam