Rabu, 25 Mei 2011

Kalau Sudah Meminjam...

Saya mulakan penulisan ini dengan mengajak pembaca sekalian, marilah kita 'beriman' sejenak...tinggalkan segala pemikiran kotor anda yang gelap pekat dengan hawa nafsu.Semoga Allah melapangkan dada dan menyucikan qolbu kita agar mudah menangkap cahaya kebenaran.Amin.

Segala yang ada pada diri kita hari ini hanyalah pinjaman.Tangan yang menulis, mata yang memerhati, kaki yang berjalan, telinga yang mendengar, masa yang berdetik dan segalanya, yang tidak akan selesai dihitung, kelak disoal oleh Allah SWT di padang Mahsyar.FirmanNYA:

"Kemudian, kamu pasti akan ditanya pada hari tersebut tentang segala nikmat (yang telah kamu kecapi)"(Surah At-Takathur:8)

Maka, adat orang yang meminjam itu berhutang budi dengan si pemberi pinjam.Dijaga benar barang yang dipinjam dengan teliti, tidak dirosakkan, apatahlagi menyalahgunakan pada kemurkaan tuan pemilik barang.Adakalanya resah si peminjam dengan barang yang dipinjamnya, sekalipun dia amat memerlukan.

"Selesai urusan ini cepat-cepat ingin dipulang pada Si Fulan (tuan pemilik barang),"tegas dalam hati.

Bagaimana pula urusannya dengan Allah?Tidakkah sepatutnya kita lebih cermat???Bukankah semua yang dipinjamkan pada kita itu lebih bernilai daripada emas dan berlian?Silakan gadai sebelah anggota anda dengan seuncang emas...aduh, mahalnya pemberian Tuhan walau sebiji mata!
Mintalah 'fatwa' dari fitrah nurani anda atas apa yang telah dilakukan!Jawapannya ada pada kita...samaada kita suka atau tidak!Berbohonglah dengan 1000 manusia, anda tidak mampu berbohong dengan diri sendiri.

Mohonlah keampunan daripada Allah SWT dan kemaafan daripada manusia sekiranya telah terlanjur menyalahgunakan nikmat kurniaan yang dipinjamkan, sesungguhnya DIA lah Yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang... 

Penutup 

Hidup tidak lama, usia yang meningkat menandakan 'peruntukan' makin berkurang...silap percaturan, muflis besar kita di akhirat nanti.Maka, saya berpesan dengan sebaik-baik pesanan...bertakwalah kepada Allah!

"Dan hendaklah kamu membawa bekal (dengan cukupnya) kerana sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu ialah taqwa (melaksanakan segala perintahNYA dan meninggalkan laranganNYA)..."(Surah Al Baqarah:197)

Wallahua'lam
_______________________________
*Tak puas hati dengan media massa dan media cetak kerana menyiarkan khabar-khabar yang tidak patut disiar.Lebih malang, sebahagian khabar-khabar penting tidak pula disebarkan sebagaimana selayaknya.

*Orang yang belajar agama (kurang setuju istilah agamawan kerana tiada istilah agamawan dalam Islam, kata Dr. Sultan U'kaylah) jangan tiru perangai macam itu.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan