Jumaat, 15 April 2011

Jangan Buang Masa

Sama ada suka atau tidak, setiap detik manusia menghampiri ajalnya.Disaat mereka bergelak ketawa, kain kapan sedang ditenun untuk mereka, buat pakaian berjumpa Tuhan.Ajal tidak pernah mensyaratkan sakit ataupun tua.

Justeru,tidak keterlaluan sekiranya kita berkata bahawa mereka yang mengingati mati itu adalah golongan cerdik.Wawasan mereka lebih jauh melangkaui wawasan sejengkal ciptaan manusia.

Oleh yang demikian, tiadalah hari-hari yang dilalui manusia melainkan untuk bekalan akhirat.Sama sekali tiada masa untuk melakukan perkara sia-sia, apatahlagi berbuat dosa.Hidup kita terlalu singkat untuk mencari-cari keburukan orang, sedangkan diri kita masih banyak kekurangan.

Imam Syafie RH berkata, "Dunia itu sesaat, maka gunakanlah ia pada jalan taat"
Renungan Sebentar

Marilah meluangkan masa ke kedai-kedai buku, atau perpustakaan.Carilah buku-buku yang meriwayatkan kisah-kisah hidup tokoh yang hebat sepanjang ketamadunan manusia.Anda akan dapati, manusia akan membacanya dalam tempoh yang sangat singkat.Andaikan sahaja setahun tempoh maksimumnya...

Demikianlah singkatnya hakikat hidup manusia, mungkin tidak lebih setahun.

"(Sangatlah dahsyatnya huru-hara hari itu, sehingga orang-orang yang bersalah merasa) pada masa melihatnya, seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu petang atau paginya sahaja."(Surah An-Nazia't:46)

Rugilah sekiranya amal-amal yang dilakukan kerana mengharap sesuatu daripada manusia.Maka, Surah Al-A'sr awal-awal lagi berpesan dengan kepentingan iman, supaya manusia tidak jatuh ke lembah syirik  sama ada besar atau kecil (riya'):

"Sesungguhnya manusia itu pasti dalam kerugian.Melainkan golongan yang beriman dan beramal soleh..." (Surah Al-A'sr:2-3) 

Dunia Tempat Bersusah-Payah

Berakit-rakit ke hulu,
Berenang-renang ke tepian,
Bersakit-sakit dahulu,
Bersenang-senang kemudian.

Menyelak kisah kesungguhan ulama zaman silam menuntut ilmu menyebabkan kita rendah diri dan malu.Kemajuan zaman ini dalam bidang teknologi, bahkan dunia yang semakin sempit dengan kemudahan komunikasi dan kenderaan pantas masih belum mampu menandingi ketinggian ilmu mereka.

1.Al-Mua'fi b. Zakaria berkata, "Aku berjumpa Ibnu Thabari RH beberapa jam sebelum kewafatannya.Maka ketika disebut dihadapannya doa Jaafar As-Sodiq RH, beliau dengan segera meminta pena dan kertas lalu menulisnya.

Aku berkata padanya, "Adakah kamu sedang menulis ketika dalam keadaan (tenat) seperti ini?"

Ibnu Jarir At-Thabari menjawab, "Seharusnya manusia tidak meninggalkan kewajipan menuntut ilmu sehingga sampai detik kematian."

2.Ibnu A'qil Al-Baghdadi berkata, "Sesungguhnya aku tidak menghalalkan sedetik dari umurku untuk dicuaikan sekalipun lidahku kelu untuk meneruskan hafalan dan mataku penat menatapi patah tulisan, aku akan berusaha menggerakkan fikiranku dengan memikirkan sesuatu permasalahan, aku tidak akan berasa lega dan berpuas hati melainkan setelah aku mendapati jalan penyelesaiannya.

3.Imam Fakhruddin Ar-Razi berkata, "Demi Allah, sesungguhnya aku benar-benar menyesal kerana tidak dapat menyibukkan diri dengan ilmu pada waktu makan.Sesungguhnya masa itu adalah sesuatu yang sangat agung.

4.Imam Al-Haramain diceritakan tidak memperuntukkan masa makan dan tidur dalam hidupnya.Beliau makan ketika benar-benar lapar, tidak tidur sehingga benar-benar mengantuk.

5.Bahkan umur-umur ulama seperti Imam Nawawi, 45 tahun, Imam Al-Ghazali, 53 tahun dan Hasan Al-Banna, 43 tahun, sangatlah singkat berbanding jasa yang disumbangkan kepada dunia Islam.

Benarlah bahawa ilmu itu milik bagi mereka yang bersusah-payah mencarinya.

Allah Maha Agung, mengatur hidup manusia dengan penuh hikmah.Ketika keangkuhan Husni Mubarak dijatuhkan oleh himpunan rakyat, baru-baru ini, nama Hasan Al-Banna disebut-sebut sempena tarikh kesyahidannya...nafas dakwahnya masih panjang sekalipun jasad dikandung tanah.

#Rujukan: Qiimatuz Zaman I'ndal Ulama', Abdul Fattah Abu Ghuddah.
Penutup

Umat Islam akhir zaman telah menzalimi diri mereka dengan mencuaikan masa & umur yang dikurniakan Allah SWT.Mereka bukanlah pengejar dunia yang berjaya, bukan juga penuntut akhirat yang taat beribadat.Akibatnya, mereka menanggung kemunduran yang memalukan.Menjadi tanggungjawab bagi semua umat Islam, beriltizam dengan agama, memanfaatkan masa dan umur buat hari esok yang pasti tiba.

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan hendaklah setiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat)..."(Surah Al-Hasyr:18)

15 April 2011, 19 tahun.

Wallahua'lam

1 ulasan: