Khamis, 31 Mac 2011

Membangun Ego Umat

Seingat-ingat saya, sudah 2 kali buku 'Melayu Baru'-karangan Tan Sri Muhammad Hj Muhd Taib, saya khatamkan di Malaysia.Berlepas diri daripada menghukum peribadi tokoh kontroversi ini, namun ternyata pengarang yang juga bekas MB Selangor & bekas Naib Presiden UMNO itu telah menumpahkan idea yang sangat bermanfaat bagi mereka yang membacanya.

Baru-baru ini, saya ditanya tentang profil picture di FB, Tom & Jerry, menyebabkan saya teringat dengan salah satu noktah penting dalam buku tersebut-'Membangunkan Ego Bangsa'.
 
Ego dan Izzah 

Keegoan yang dimaksudkan bukanlah bersifat 'kesyaitanan', menolak kebenaran sekalipun sudah mengetahuinya.Seolah-olah pengarang cuba untuk menyifatkan ego itu dengan firman Allah SWT: 

"Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman, ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila disapa golongan jahil (kerana menolak kebenaran) kepada mereka, mereka berkata 'salam'"(Surah Al-Furqan:63)

Mereka berasa 'izzah' dengan jalan hidup Islam, firman Allah SWT:

"Mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap mereka yang beriman dan berlaku izzah (tegas & gagah) terhadap golongan kafir, mereka berjuang (bersungguh-sungguh) pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela."(Surah Al-Maidah:54)

Bangsa Eropah telah menerapkan sikap keegoan ini pada anak-anak kecil mereka melalui kartun-kartun yang ditayangkan.Lihat sajalah pada kartun Tom & Jerry.Watak si kucing yang besar, namun bodoh dan gopoh, sering pula dibuli oleh si tikus yang kecil tapi bijak, menjadi tema utama kartun ini.Demikianlah yang kita lihat pada dunia Islam masa kini.Yahudi bermaharajalela di bumi Palestin, sedangkan umat Islam di sekelilingnya bukanlah sedikit.

Hiltler menerapkan keegoan bangsanya dengan menganut fahaman Darwinisme (rujuk bukunya-Mein Kampf).Diktator ini menganggap bangsa selain darinya adalah kera yang layak sahaja dibunuh.Maka tidak hairanlah diserangnya negara Austria, Perancis & Rusia.Hitler membunuh mereka yang cacat & berpenyakit kerana mengganggap mereka sebagai parasit masyarakat.

Tamadun Apa? 

Dalam awal abad ke-15, Barat mengelilingi dunia dengan berslogankan "Beban Orang Putih (White Man's Burden)" dan "Tugas Menyebarkan Tamadun".Slogan ini dicanang diseluruh negara yang ingin didominasi termasuk wilayah umat Islam yang berada di bawah pemerintahan Khilafah Uthmaniyah.Tamadun apa yang ingin disebarkan Barat?Eropah ketika itu sangatlah jijik berbanding umat Islam yang menghadapi zaman emasnya.

"Semasa tempoh ini, sungai-sungai di dua bandar utama Eropah, London dan Paris, telah menjadi pembetungan terbuka."(Rujuk:Savas & Kahn)

Keadaan kotor di bandar-bandar tersebut mengakibatkan penyakit dan kematian yang menjadi-jadi di Zaman Pertengahan. Bahan buangan dan najis akan menjadi makanan untuk tikus-tikus yang akan membawa pepijat dan kutu-kutu yang berpenyakit kepada manusia.

"Penyakit yang berkaitan dengan bahan buangan manusia telah mengakibatkan kematian beribu-ribu manusia di Zaman Pertengahan. Ini meliputi disentri, tifus (yang datang daripada sanitasi yang tidak baik dan boleh berjangkit) dan demam kepialu (daripada najis dan air kencing manusia)"(Rujuk:Kahn 2000:124).Bangsa Eropah membuang najis-najis buangan mereka kebelakang rumah dan sungai-sungai.

Tan Sri Muhammad Muhd Taib juga berpendapat Firaun membina piramid bagi membangunkan ego bangsanya.Diatas titik ini, pengarang cuba menjustifikasikan pembinaan Menara Berkembar Petronas diatas dasar yang sama.Secara peribadi, saya tidak bersetuju dengan fahaman ini.Firaun membina piramid tersebut diatas keringat kelompok yang tertindas.Manfaatnya bukanlah kembali kepada mereka bahkan hanya sekelompok 'tertentu' dari bangsanya.Yang ego itu kelompok 'itu' bukan bangsanya!

Kesimpulan

Membangunkan ego umat ini bukanlah dengan bangunan, bukanlah dengan penganiyaan seperti Hitler, bukan juga dengan semangat dangkal 'kamikaze' dan lain-lain...bukan!!!

Kembalilah kepada semangat jihad, mencintai Allah & RasulNya.Bangunkanlah generasi Al Quran yang telah dibina oleh Nabi SAW dan para sahabat.Generasi yang telah hilang pada masa kini sedangkan Al-Quran masih ditangan kita dan tintanya masih kekal buat pedoman untuk kita.

"Bagi Allah jualah kemuliaan dan bagi RasulNya serta dan orang-orang yang beriman, akan tetapi golongan yang munafik itu tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)."(Surah Al Munafiqun:8)

Wallahua'lam
-------------------------------------------------------------
#Selepas ini nak baca buku Pas Baru, Dr Mujahid Yusuf Rawa.

1 ulasan: